Copywriting – jak zacząć? Kilka wskazówek dla Ciebie

Posted in Copywriting
on Listopad 28, 2017
Copywriting - jak zacząć

Otrzymuję dużo zapytań odnośnie tego, czym jest copywriting, jak zacząć w copywritingu i dlatego postanowiłam stworzyć post, w którym trochę Wam opowiem, jak wygląda taka praca kreatywna. Zaznaczam jednak, że skupię się wyłącznie na freelance copywritingu, bo takie mam doświadczenie. Mam nadzieję, że ten wpis trochę rozjaśni w głowie tym, którzy wciąż się zastanawiają jak to wszystko wygląda, co robi copywriter i czy to jest praca dla każdego. 

Copywriting – jak zacząć?

W sieci bez wątpienia można znaleźć wiele tekstów na temat tego, czym jest copywriting i jak wystartować w tej branży, a w nich rady dla początkujących freelancerów. Ja jednak chciałabym podzielić się z Tobą moimi własnymi spostrzeżeniami. 

Zacznę od tego, że wierzę w to, że pisanie wymaga pewnych predyspozycji, takich jak przede wszystkim: zdolności pisarskie, bardzo dobry warsztat, wysoka motywacja do codziennego pisania i kreatywność połączona z efektywnością, a także umiejętność zaprezentowania własnej oferty, sprzedania swoich usług, autoprezentacji. I choć ktoś by powiedział, że pisanie to umiejętność jak każda inna, to ja się z tym nie zgadzam, ponieważ nie każdy jest w stanie dobrze pisać i nie każdy to sprzeda. To tak samo jak nie każdy jest w stanie być dobrym lekarzem, inżynierem czy prawnikiem, podobnie jak nie każdy będzie kreatywny na zawołanie. Pisanie to rzemiosło, dlatego wiem, że nie każdy będzie potrafił w nim wytrwać. Copywriting zawodowy to sztuka sama w sobie. Do pracy copywritera na pełen etat nie wystarczy tylko zwięzłe formułowanie własnych myśli czy lekkie pióro, choć takie wymagania pracodawców są dość oklepane i powoli zamieniają się w nic innego jak utarte frazesy ogłoszeniowe. Copywriting zawodowy choć modny, popularny i prestiżowy to naprawdę ciężki kawałek chleba. Zawód copywritera wymaga umiejętności sprzedażowych, negocjacyjnych, ogromnej odporności na stres, umiejętności pracy pod presją czasu, wytrwałości, wiedzy marketingowej, rozwijania własnej kreatywności na wszelkie możliwe sposoby i jednocześnie dystansu do każdego napisanego tekstu. Bardzo podoba mi się też określenie copywritera jako konceptualisty, którego zadaniem jest tworzenie unikatowych koncepcji reklamowych. Choć nadal znajdą się tacy, którzy ten zawód kojarzą wyłącznie z kopiowaniem, a zaznaczę, że nie ma on z tym nic wspólnego.  

Dlaczego piszę o tym wszystkim? Bo wiem doskonale jak jest w tej branży. Wiem, jak bardzo to trudny i wymagający zawód oraz jakie skutki uboczne się z tym wiążą, jeśli pracuje się na pełnych obrotach przez kilka lat zapominając o przerwach. Zapomniałabym o najważniejszym, o semantyce. Copywriter to autor tekstów reklamowych, marketingowych i sprzedażowych oraz użytkowych. Natomiast SEO copywriter zajmuje się tworzeniem tekstów głównie na potrzeby pozycjonowania stron internetowych z użyciem w odpowiedniej ilości i miejscach słów kluczowych. Dobry copywriter ma SEO w małym palcu, ale nie pisze tylko pod SEO. 

Przejdźmy jednak do przykładu z życia, który co nieco wyjaśni. 

Freelance copywriting, czyli jak wygląda przykładowy dzień z życia copywritera freelancera

Wyobraź sobie, że zostajesz copywriterem freelancerem i pracujesz w domu zdalnie. Realizujesz zlecenia dla najróżniejszych klientów, które nie zawsze są zgodne z Twoimi zainteresowaniami, a w wielu sytuacjach wymagają tzn. wyjścia ze strefy komfortu i umiejętności stawania na rzęsach. Załóżmy, że Twoje zadanie to stworzenie pięciu tekstów reklamowych na stronę internetową perfumerii + jednego artykułu blogowego o optyce z użyciem kilkunastu słów kluczowych. Do tego jedna zajawka reklamowa w social media, która musi klienta przekonać do kliknięcia w link. Tak, to wszystko do zrobienia w ciągu jednego dnia roboczego! Nie ma że boli, bo terminy gonią, a żaden klient nie będzie słuchał Twoich tłumaczeń, że nie wyrobiłeś/aś się w ustalonym czasie. 

Zapewniam Cię, że można się nieźle zmęczyć i spocić przy tworzeniu tekstów w ciągu jednego dnia, choć wiem, że jesteś w stanie uwierzyć mi teraz tylko na słowo. Załóżmy, że pracę zaczynasz od godziny 9:00 rano i planujesz pracować nie dłużej niż do 16:00. Oznacza to, że masz tylko kilka godzin na zrealizowanie wszystkich zadań. Właśnie dlatego kluczowe w pracy copywriterskiej jest planowanie i umiejętna organizacja własnej pracy. Można się zarzekać, że bez planowania dasz radę, ale zapewniam Cię, że przy takiej ilości zleceń i napiętym grafiku – to się nie uda na dłuższą metę. Właśnie dlatego umiejętność planowania może Ci ułatwić codzienność, a ustalanie priorytetów pomoże Ci w zrealizowaniu zadań. Wystarczy się zastanowić które zadanie z zaplanowanych na dany dzień wykonasz jako pierwsze i które zajmie Ci najmniej czasu. O tym z jakiego systemu korzystam do planowania zadań dowiesz się z tego wpisu

Oczywiście copywriterzy pracują z różną efektywnością i mają swój własny sposób pracy, dlatego zalecałabym eksperymentowanie i sprawdzenie co się sprawdza u Ciebie. Może to być jeden dzień przeznaczony na pisanie, jeden na np. fotografowanie produktów do reklamy w social media, innego dnia możesz zajmować się korektą tekstów, a jeszcze innego typowo organizacyjnymi rzeczami, jak wysyłanie tekstów do klientów, pisanie u siebie na blogu czy koncentrowanie się na innych, dodatkowych projektach. Ja na przykład nie lubię się rozdrabiać i zawsze realizuję zadania, które przypadają na dany dzień w moim notesie.

Copywriting to jednak nie tak lajtowa praca, jak się wydaje. Znajdziesz w tym zawodzie naprawdę wiele trudności, z którymi przyjdzie Ci się zmierzyć np. z trudnymi klientami, którzy specjalnie przeciągają termin płatności za teksty; ze zmęczeniem umysłowymi i nieustanną gonitwą aż po deadline’y, które sprawią, że piękny dzień będziesz mógł/mogła oglądać tylko z okna. Copywriting wymaga też przygotowania, ustalenia swoich własnych standardów współpracy, aż po określenie z jakimi typami klientów nie chcesz po prostu pracować. 

Jeśli chcesz wiedzieć jak wygląda dzień z życia copywritera freelancera w wersji bardzo spokojnej i optymistycznej to zajrzyj do tego tekstu

Copywriting – pytania, które musisz sobie zadać zanim zaczniesz działać

Agnieszka Skupieńska – blogerka, copywriterka i freelancerka, która prowadzi bloga To się opłaca stworzyła jakiś czas temu książkę „Zostań Freelancerem. Praca zdalna od A do Z”. Opisuje w niej m.in: to, jak zostać copywriterem i jak możesz zacząć.

Aby jednak zacząć zarabiać na pisaniu bardzo ważne jest to, żeby odpowiedzieć sobie na kilka pytań: 

  • W jaki sposób motywowałbyś / motywowałabyś się do codziennej pracy? 
  • Czy jesteś w stanie skupić się na realizacji określonych zadań w konkretnych godzinach i potrafisz się skupić?
  • Czy kreatywność jest Twoją domeną i czy będziesz potrafił/a wymyślać różne sposoby dotarcia do potencjalnych klientów? 
  • Czy potrafisz sprzedać swoje umiejętności i owoce własnej kreatywności? 
  • Czy jesteś osobą asertywną i komunikatywną? 
  • Czy jesteś w stanie dotrzymywać złożonych obietnic klientom i terminowo realizować zlecenia? 
  • Czy potrafisz pracować pod presją czasu i być asertywny/a? 

Takich pytań jest znacznie więcej, ale skupiłam się na najważniejszych. 

 Oto kilka sposobów, które możesz wykorzystać dla siebie

Jak zacząć? Pomysłów na to jak zacząć jest całe mnóstwo, ale podzielę się z Tobą kilkoma z nich, może któryś dla siebie wykorzystasz. 

  • Załóż bloga na własnej domenie i regularnie publikuj – To jeden ze skutecznych sposobów na prezentowanie swoich umiejętności i dzielenie się wiedzą. Blog musi mieć naprawdę przemyślane treści, zanim zdecydujesz się udostępnić je innym. Pamiętaj też o jakości, która jest świadectwem Twoich umiejętności. Musisz zastanowić się nad tym, co ma się na takim blogu znajdować, przygotować strategię treści, czyli opracować wstępny plan postów, a następnie znaleźć czytelników. Pamiętaj o tym, aby teksty na blogu były napisane przystępnym językiem ułatwiającym zrozumienie przekazu czytelnikom, a także wartościowe. Blogowanie na własnej domenie wygląda bardziej profesjonalnie i pozwoli Ci na budowanie od początku dobrego wizerunku w sieci. Ułatwia też pozycjonowanie. Nie zapomnij o dodatkowych materiałach, które możesz oferować np. w zamian za zapisanie się do blogowego newslettera i o zainstalowaniu Disqussa, czyli systemu ułatwiającego komentowanie Twoich tekstów innym użytkownikom. Moim zdaniem regularne prowadzenie bloga to zdecydowanie lepsze zajęcie niż korzystanie z dostępnych giełd tekstów i sprzedawanie tekstów za marne pieniądze. 

 

  • Stwórz swój własny projekt i go rozwijaj – Autorskie projekty kreatywne w portfolio copywriterskim wyglądają nie tylko ciekawie, ale pokazują jak wiele potrafisz i jakie masz umiejętności. Długoletnie projekty to świetny dowód Twojej wytrwałości i pracowitości. Dzięki nim możesz się wyróżnić od konkurencji, a także pozyskać nowych klientów do współpracy zdalnej. Co może być takim projektem? Może to być blog np. na mało popularny temat, strona na Facebooku z wartościowymi poradami dla pewnej grupy ludzi albo własna społeczność, dzięki której zdobędziesz uznanie i rekomendacje. Własny kanał reklamowy to świetna sprawa także dla zleceń pobocznych, dodatkowych. 

 

  • Udzielaj się w grupach tematycznych na Facebooku – Stań się widoczny, niech ludzie się dowiedzą o Tobie i o tym, czym się zajmujesz. Pamiętaj tylko o tym, aby Twoje wypowiedzi były merytoryczne i wnosiły coś do każdej dyskusji. W wielu grupach są wątki reklamowe, gdzie możesz zareklamować swoje usługi, przedstawić swoją ofertę, a nawet podzielić się wpisem ze swojego bloga i w ten sposób pracować na swoją rozpoznawalność, powiększyć grono blogowych czytelników, a nawet trafić do klientów lub zostać zauważonym przez któregoś z nich. 

 

  • Stwórz swoją markę – Stworzenie swojej marki od podstaw nie jest prostym zadaniem, ale na pewno warto to zrobić. Jak zacząć? Przede wszystkim od wymyślenia nazwy własnej marki lub bloga. W tym zadaniu może pomóc Ci mój tekst tutaj.
  • Zbuduj swoje portfolio i stale je poszerzaj – Portfolio copywriterskie to zbiór Twoich najlepszych prac, osiągnięć, którymi możesz się podzielić ze swoimi potencjalnymi klientami. Jak je stworzyć? Możesz je przygotować w formie plików do udostępnienia w folderze albo wrzucić swoje projekty bezpośrednio na stronę internetową tak, aby każdy mógł je zobaczyć. Może to być również plik z przykładowymi tekstami, które zostały stworzone dla konkretnych klientów. Jak stworzyć takie portfolio? Możesz je po prostu wymyślić, skorzystać ze swojej wyobraźni. Mogą to być teksty na popularny temat lub wręcz przeciwnie – możesz wybrać sobie bardzo wąską tematykę i spróbować coś ten temat napisać. Dobrym rozwiązaniem jest też przejrzenie prac innych lub wysłanie swojego portfolio do kogoś doświadczonego, kto zerknie, oceni i doradzi.
  • Stwórz własną społeczność – Stworzenie własnej społeczności ma wiele zalet. Nie tylko pozwoli Ci się rozwinąć pod względem komunikacyjnym, ale też dotrzesz do osób, które mogą stać się Twoimi klientami. Nigdy nie wiadomo kto może potrzebować Twoich usług. Ponadto osoby, które dobrze Cię poznają mogą Cię potem bardzo łatwo polecić, a rekomendacje w tym zawodzie bardzo wiele ułatwiają. Dodatkowo podobną rekomendacją możesz odwdzięczyć się komuś w przyszłości. 
  • Ćwicz wyobraźnię – Aby dobrze pisać, trzeba dużo czytać – nic dodać, nic ująć, dlatego każdy copywriter powinien być oczytany, ale nie powinien ograniczać się tylko do konkretnego gatunku literackiego czy książek określonego autora. Wyjdź poza ramy i spróbuj czegoś innego. W mojej grupie kreatywnej Uwolnij Słowa na Facebooku znajdziesz dużo inspiracji i zabaw, które pozwolą Ci ćwiczyć szare komórki. 
  • Szukaj rozwiązań i przygotuj swoją ofertę reklamową – Zastanów się co możesz zaoferować innym i na tej podstawie przygotuj swoją własną ofertę reklamową. Twoje usługi muszą być opisane w odpowiedni sposób tak, aby przekonywały klientów do współpracy. Nie zapomnij o tym, co klienci mogą zyskać dzięki Twoim działaniom. Pamiętaj też o tym, że zanim wyślesz ofertę musisz otrzymać zgodę na jej otrzymanie, a także mieć co pokazać (czyli swoje portfolio). Korzystaj z szans, szukaj możliwości wszędzie, bo na tym ten zawód polega, a nic z nieba samo nie spadnie. 
  • Wyjdź z inicjatywą – Praca copywritera wymaga asertywności, dlatego wychodzenie z inicjatywą do innych jest mile widziane i zwykle dobrze działa. Jeśli widzisz gdzieś ogłoszenie w sieci, że ktoś potrzebuje copywritera, a opis wymagań pasuje do Twoich umiejętności – zawsze możesz się zgłosić. Innym sposobem jest po prostu zapytanie danej osoby czy nie potrzebuje Twoich usług (ale pamiętaj, aby nie być w takich propozycjach zbyt nachalną osobą!)
  • Dużo czytaj – odwiedzaj innych blogerów, czytaj książki, słowniki, słuchaj audiobooków – Czytanie niesamowicie rozwija językowo i jest świetnym treningiem dla wyobraźni, dlatego zawsze mówię, że nie ma dobrego pisania bez czytania. Nie ograniczaj się w tym wszystkim i postaw na wszechstronność: zaglądaj do słowników, które pozwolą Ci uporządkować wiedzę o języku polskim i dzięki którym unikniesz popełniania wielu popularnych błędów; odwiedzaj innych blogerów, komentuj ich wpisy i obserwuj w jaki sposób tworzą teksty internetowe. 

Grupy na Facebooku – idealne do rozwijania kreatywności dla każdego kogo interesuje copywriting i nie tylko 

Grupa inspiracyjna Uwolnij Słowa – to miejsce, które stworzyłam jakiś czas temu po to, aby zachęcić ludzi kreatywnych do ćwiczenia szarych komórek. W grupie prowadzimy dyskusje na różne tematy, wzajemnie, z kulturą i bez lukru, ale konstruktywnie oceniamy teksty innych, bierzemy udział w różnego rodzaju zabawach (także reklamowych), a także robimy burze mózgów, które pozwalają nam na wspólne wyszukiwanie wartościowych tematów na wpisy blogowe. Zachęcam do dołączenia wszystkich, którzy lubią pisać, chcą zacząć blogować lub pragną rozwinąć skrzydła jako copywriterzy.

Grupa „Jak zrobić wpis, żeby czytelnika wyrwało z butów” – To wyjątkowe miejsce w sieci, w którym kreatywność aż rozsadza czaszkę. Nie wierzysz? Wystarczy wejść do grupy, aby przekonać się o tym już po przeczytaniu pierwszego posta. Jeśli szukasz miejsca inspirującego, z wieloma kreatywnymi zadaniami do wykonania, polecanymi tekstami blogowymi, świetną atmosferą, poradami dla blogerów, przykładami ciekawych wpisów w sieci to zdecydowanie warto zajrzeć do grupy copywritera Maćka Wojtasa

Grupa „Wszystkiego kreatywnego” – to miejsce tworzone przez charyzmatyczną Paulinę Pamułę. Są tam różnego rodzaju akcje jak np. „Pisarska Zumba Umysłu” czy moje ulubione święto „Dzień dobrej wiadomości” albo specjalne akcje takie jak „Rok Próbowania Nowych Rzeczy”. To świetna grupa, z rewelacyjną atmosferą, która osobiście bardzo mnie inspiruje do działania. 

Grupa „DRAW IDEA – Rysuj swoje myśli” –  to miejsce prowadzi Kamila, która jest sketchnoterką i ilustruje myśli za pomocą rysunków. Fajne miejsce dla każdego, kto chciałby nauczyć się wizualizować swoje myśli, tworzyć mapy myśli, a także rozwijać się rysunkowo. 

Grupa wzajemnej promocji dla blogerów Social media dla blogerów – to miejsce stworzone przez Beatę Redzimską – autorkę bloga Vademecum Blogera. Grupa jest zarządzana przez kilku moderatorów. W grupie są cykle tematyczne służące do autopromocji, w których naprawdę warto się udzielać. Można poznać wiele świetnych osób, a także powiększyć grono czytelników bloga. 

Grupa Blog Firma– to dla tych blogerów, którzy prowadzą blogi firmowe, szukają inspiracji, ciekawych porad i chcą się dowiedzieć na ten temat więcej. Jeśli chcesz wiedzieć jak blogować i na tym zarabiać to polecam dołączenie do tej społeczności. 

Grupa Pomoc w kreatywnej pracy to miejsce, które stworzył niedawno Jacek Kłosiński. Miejsce naprawdę bardzo fajne, z potencjałem, w którym będą omawiane najróżniejsze problemy związane z branżą kreatywną. 

Grupa SEO i content marketing dla blogerów  i właścicieli małych firm – to miejsce tworzone przez Agnieszkę z Liczy się content – również jest godne polecenia. Świetne transmisje na żywo, dużo ciekawych przykładów i mnóstwo wiedzy o SEO i content marketingu. 

Grupa Happy Bloger – tworzona przez Dorotę i Iwonę. Tutaj też jest wiele cyklów tematycznych, w których można reklamować bloga, ale trzeba pamiętać o pewnych zasadach np. komentowanie od razu po wrzuceniu linku.  

Grupa Jesteśmy Interaktywne WWW WordPress SEO Google Analytics – to miejsce, którym zarządza Ola Gościniak. Przeznaczone dla wszystkich, którzy chcą profesjonalnie blogować, ale nie wiedzą jak ruszyć z miejsca i stworzyć wymarzoną stronę internetową. W tej grupie Twoja strona www zyska skrzydła!


Mam nadzieję, że ten post był przydatny dla osób, które zastanawiają się nad rzuceniem etatu i rozpoczęciem pracy na swoim. Jeśli mogę Ci w czymś pomóc jako copywriterka – możesz zawsze śmiało do mnie napisać. Mogę rzucić okiem na Twoje portfolio, odpowiedzieć na Twoje dodatkowe pytania. 

Freelance copywriting - podsumowanie pracy na swoim
Książki dla copywriterów - Twoja firma w social mediach

To Ci się może spodobać! :)

Przejdź do paska narzędzi