Polecane książki dla copywriterów

Posted in Copywriting, Inspiracje, Książki, Uncategorized
on Grudzień 5, 2018
Polecane-ksiazki-dla-copywriterow

Od jakiegoś czasu chciałam przygotować dla Was polecane książki dla copywriterów, czyli pozycje, które sama przeczytałam i wiem, że są wartościowe ze względu na swoją zawartość. Od razu piszę, że nie znajdą się tu wszystkie książki, a jedynie wybrane przeze mnie.  

Książki dla copywriterów – subiektywne zestawienie najlepszych książek dla copywriterów

Paweł Tkaczyk – „Zakamarki marki”

Wybór pierwszej pozycji pewnie nikogo nie zdziwi, ale „Zakamarki marki” to naprawdę rewelacyjna książka pełna konkretów i ciekawych wskazówek. Autor Paweł Tkaczyk kompleksowo doradza czytelnikom, w jaki sposób budować markę i o czym pamiętać. Na co liczyć w środku? Na takie informacje: jak budować wiarygodność w mediach społecznościowych; reklamie za pomocą Testu Sinatry; w jaki sposób wybrać dobrą nazwę i co wiedzieć o sztuce tworzenia nazw; jak tworzyć teksty, które sprzedają; jak tworzyć teksty reklamowe; jak rozpoznać klienta i jaką strategię wykorzystać, żeby go zdobyć. 

Paweł Tkaczyk – „Narratologia”

Na okładce Paweł przekonuje: „Umiejętność opowiadania historii tkwi w Tobie od zawsze. Opanuj ją i rozwiń”. Ja się z nim w pełni zgadzam. W książce dużo o tym, dlaczego wybieramy konkretne marki i w jaki sposób opowieść wpływa na nasze codzienne wybory. Dzięki tej pozycji zrozumiesz, dlaczego opowieści tak silnie oddziałują na nas i dlaczego wciąż je lubimy oraz jak je wykorzystać w swojej komunikacji. 

 

Joanna Wrycza-Bekier – „Magia słów” (wydanie 1 i 2 rozszerzone) 

Najpierw zacznę od tego, że warto mieć wydanie rozszerzone, czyli to drugie, ponieważ w drugim dużo rzeczy z pierwszej książki się powtarza. Co ciekawego w książce? Autorka skupia się na przedstawieniu wampirów energetycznych takich jak: strona bierna, nominalizacja, czasowniki modalne i o nadużywanych dwóch słowach: mieć i być. 

Copywriterzy na pewno wiedzą czym są słowa-śmiecie i tzw. wypełniacze i jak umiejętnie zabawić się w ogrodnika, czyli skracać tekst, aby był czytelny. 

Joanna Wrycza-Bekier – „Webwriting” 

To książka obowiązkowa dla każdego, kto tworzy teksty do sieci. Jeśli zależy Ci na tym, aby Twoje teksty były funkcjonalne, zgrabnie zbudowane i ciekawe to zdecydowanie warto przeczytać tę książkę od początku do końca. W środku znajdziesz wiele przydatnych informacji, a także mnóstwo przykładów tekstów ze stron internetowych, dzięki którym podszkolisz się w pisaniu tekstów reklamowych. 

Joanna Wrycza-Bekier – „Fast Text. Jak pisać krótkie teksty, które błyskawicznie przyciągną uwagę” 

Masz problem z budowaniem krótkich zdań i komunikatów? Ta książka z pewnością Ci pomoże! Dzięki niej dowiesz się jak budować zdania i jakich błędów unikać, aby tworzyć teksty, które zdobędą czytelników i będą przyjemne w odbiorze. Dowiesz się też jakie przymiotniki i rzeczowniki stosować w tekstach, aby stworzyć w głowie czytelnika malownicze obrazy i wpłynąć na jego wyobraźnię. 

Anna Piwowarska – „Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i porywającym przekazie”

Pierwsza wersja książki pomogła mi spojrzeć inaczej na swoje pisanie i przełamać pewne bariery w autentycznym pisaniu o sobie. O ile nie mam problemu z pisaniem dla innych, o tyle o sobie jest znacznie trudniej. Książka „Autentyczność przyciąga” pomaga nie zatracić swojego wewnętrznego głosu w tym świecie pełnym zgiełku i pomaga wydobyć z siebie to, co najlepsze. W środku jest też wiele wskazówek o tym, jak budować swoją markę osobistą. Jest też druga wersja, ale tej jeszcze nie czytałam. 

Artur Jabłoński – „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)”

Kolejna świetna książka pełna ciekawych wskazówek i bardzo prosto napisana. W środku każdy, kto tworzy teksty reklamowe do sieci, znajdzie wiele przykładów, z których może skorzystać. Ponadto są informacje o tworzeniu nagłówków, języku sprzedażowym rządzącym w reklamie, wskazówki dotyczące stylu i długości tekstu. Artur stworzył też fiszki copywriterskie, które również polecam, bo w prosty sposób ułatwiają odświeżenie wiedzy. 

Łukasz Kosuniak – „Abc marketingu B2B” 

Niezwykle ciekawa publikacja Łukasza Kosuniaka o tym, jak tworzyć strategie marketingowe dla biznesu; w jaki sposób przygotowywać teksty i jak je reklamować; jakie miejsca warto śledzić, żeby być na bieżąco z wiedzą o marketingu w B2B. Książkę polubiłam od samego początku już po przeczytaniu kilku stron i mimo swojej grubości jest jedną z moich ulubionych książek o marketingu ze względu na ogrom wiedzy przekazanej w przystępnej formie. 

Robert Caldini – „Zasady wywierania wpływu na ludzi”. 

Polecam ją głównie dla tych, którzy mają problem z przebiciem się z własną ofertą. Z tej książki dowiesz się jakie są zasady wywierania wpływu na ludzi i w jaki sposób skutecznie negocjować warunki współpracy z klientami. Mimo że książka jest mało copywriterska to wyciągnęłam z niej kilka inspiracji dla siebie. 

Anna Miotk – „Skuteczne social media”

Jak skutecznie reagować na kryzysy w social mediach i gdzie postawić granice w prowadzeniu komunikacji własnej marki? Jak prowadzić profil w social mediach, aby przetrwać kryzys? Jak komunikować się z klientami, tworzyć strategie marketingowe w social mediach? To tylko kilka informacji, które można znaleźć w książce. Dla mnie bardzo merytoryczna i pełna wielu przydatnych wskazówek. 

Marcin Żukowski – „Twoja firma w social mediach. Wydanie II”

Ciekawa książka z wieloma inspiracjami, na pewno przyda się każdemu, kto zajmuje się mediami społecznościowymi i potrzebuje od czasu do czasu chłodno przeanalizować swoje działania. W środku wiele przykładów dotyczących prowadzenia kont w mediach społecznościowych i porad. 

Stephen King – „Pamiętnik rzemieślnika”

Absolutnie wyjątkowy poradnik dla wszystkich tych, którzy przez pisanie nie potrafią inaczej patrzeć na rzeczywistość, a raczej dla tych, którzy dzięki pisaniu wciąż mają klapki na oczach. Pół żartem, pół serio, ale zdecydowanie po przeczytaniu książki zakiełkują w głowie nowe pomysły… Niesamowita lektura i ogromna przyjemność z czytania!

Steven Pinker – „Piękny styl”

Książka pełna wielu ciekawych przykładów dobrego pisania, jak i tego złego, które jest niejako ostrzeżeniem dla wszystkich piszących. Mam wrażenie, że na każdej stronie jest mnóstwo wielu trafnych przemyśleń i rozważań językowych, które warto sobie wziąć głęboko do serca. Po tej lekturze na pewno inaczej patrzy się na swoje pisanie. I zdecydowanie warto przeczytać ją jeszcze kilka razy później. 

Meghan Casey – „Zarządzanie treścią. Strategie i narzędzia”

Coś dla tych, którzy mają mnóstwo pomysłów i podobnie do mnie, muszą nauczyć się nimi zarządzać. Bardzo przydatna pozycja w zakresie zarządzania własnymi projektami, markami. Dzięki niej można inaczej spojrzeć na treść, wybrać najlepsze strategie i skorzystać z narzędzi, które ułatwiają codzienną pracę. 

Agata Napiórska – „Jak oni pracują? Rozmowy z polskimi twórcami”

Jak sam tytuł książki wskazuje, są to opowieści odsłaniające warsztat wielu polskich pisarzy. Znajdziesz tu rytuały pisarzy; dowiesz się o której rozpoczynają dzień i od czego zaczynają; gdzie najlepiej im się pracuje i jak ważne jest dla nich pisanie. Dla każdego, kto jest ciekawy tego, jak wygląda pisarska rzeczywistość innych autorów. 

Claude Hopkins – „Tajniki warsztatu legendarnego copywritera”

Niezwykle ciekawa autobiografia copywriterskiej legendy – Claude Hopkinsa. Pokazuje, jak wyglądał copywriting kilkadziesiąt lat temu; jak copywriter tworzył oferty dla firm i sprzedawał produkty;  przedstawia inspirujące podejście autora do tej pracy i pozwala wyciągnąć wiele wniosków przydatnych na przyszłość. Zdumiewa na każdym kroku trafnymi spostrzeżeniami i daje dużo inspiracji. Czyta się szybko i równie szybko chce się do niej wracać. Podstawa dla każdego, kto chce pisać dobre teksty  reklamowe. Pokusiłabym się nawet o stwierdzenie, że uczy reklamowego myślenia i jest bardzo dobrze przedstawioną historią.

 

Luke Sullivan – „Spoty, plakaty i slogany. Jak tworzyć lubiane reklamy” 

Lektura jest niczym czarująca opowieść. Wciąga z każdym kolejnym przykładem. Omawia wyjątkowe kreacje tak, że aż oczu nie można oderwać od kolejnych stron. W środku dużo wiedzy o tym, jak tworzyć reklamy telewizyjne, spoty radiowe i jakie są błędy popełniane przez początkujących copywriterów. Pamiętam, że bardzo mnie wciągnęła i robiłam dużo notatek.

Claude Hopkins – „Scientific Advertising”

To kolejna książka, dzięki której można poznać zasady tworzenia tekstów reklamowych. Nie bez powodu David Ogilvy nazwał Hopkinsa „ojcem nowoczesnej reklamy”. To wyróżnienie zrozumie się dopiero po przeczytaniu całej autobiografii Hopkinsa. Serdecznie polecam, jest niezwykle interesująca. Nie do wiary, że powstała prawie 100 lat temu, a zasady są nadal aktualne. 

Jarek Szczepański – „Strategiczny brand marketing”

Autor skupił się na omówieniu jak działają marki i za co płacimy, gdy sięgamy po markowy produkt. Omawia też sposoby dywersyfikacji, cykl życia marek i ciekawie przedstawia zmianę marek w poszczególnych pokoleniach. Pomaga zrozumieć rynek marketingowy i podpowiada jak stworzyć modele biznesowe. Ta publikacja nie dość, że kompleksowa to również świetnie otwiera oczy na strategie cenowe. Jest też druga wersja, ale tej jeszcze nie czytałam. 

Maciej Dutko – „Copywriting internetowy” 

Jakie strategie wykorzystywać w walce o klienta? Jak pisać w sposób emocjonalny tak, aby utrzymywać najlepsze relacje z klientami? Odpowiedzi na te pytania w środku. Oprócz tego sporo wskazówek jak tworzyć oferty reklamowe i na co zwracać uwagę, aby przyciągały klientów.  

 Joe Vitale – Hipnotyzm słowa. Jak podbijać umysły Twoich klientów za pomocą perswazyjnych tekstów 

Nie bez powodu mówi się, że słowa mają potężną moc, którą warto wykorzystać. Jeśli chcesz się nauczyć przyciągać czytelników dobrze dobranymi słowami i budować teksty estetyczne, wyraziste, ale i hipnotyzujące to jest to lektura dla Ciebie. To jedna z moich ulubionych książek zaraz obok twórczości Hopkinsa. 

Ryan Holiday – Growth Hacker Marketing 

Jaka będzie przyszłość marketingu i reklamy? – tak brzmi główne pytanie na okładce. Książka pomaga inaczej spojrzeć na swoje dotychczasowe działania i daje kopa do kolejnych projektów. Uczy jakie komunikaty tworzyć, aby sprzedawać więcej i pomaga wybrać najlepsze narzędzia. 

Beverly Rudkin Ingle – „Design Thinking dla przedsiębiorców i małych firm” 

Myślenie projektowe bardzo mi pomaga w codziennej pracy i tworzeniu projektów kreatywnych. Książka Beverly to świetny przewodnik po tym jak połączyć analizę i kreatywne myślenie na własny użytek i polubić poszczególne etapy tej pracy. Uczy głębszego spojrzenia na swoje projekty i ich analizy; jak organizować burze mózgów; czym są grupy focusowe i jak funkcjonują. Najważniejszy etap tej książki to projektowanie strategii biznesowej. Przyda się to na pewno wszystkim freelancerom.

Jamie Turner, Reshma Shah – „Jak zarabiać w mediach społecznościowych” 

Podręcznik dla wszystkich, którzy zajmują się tworzeniem tekstów do mediów społecznościowych. Jeśli chcesz wiedzieć, dlaczego Twoja pierwsza kampania reklamowa nie miała dobrych wyników, to właśnie w tej publikacji znajdziesz podpowiedzi.  Co w środku? O tworzeniu kampanii w social media i analiza skuteczności; o modelach social mediów stosowanych przez inne firmy; o charakterystycznym języku dla mediów społecznościowych. Do tego nauka jak wywołać reakcję łańcuchową; sprzedawać produkty; skupić się na analizie konkurencyjnej w praktyce i o błędach dokonywanych przy pomiarach w social mediach. W książce znajdziesz informacje o tym, jak stworzyć swoją własną strategię obecności w SM, a jeśli prowadzisz firmę, znajdziesz tam też przydatne wskazówki, jak skutecznie działać.

Jerzy Bralczyk – Język na sprzedaż 

Sam tytuł sugeruje, że jest to książka o języku stosowanym w reklamie i właśnie to można znaleźć w środku. Oprócz tego na pewno dowiesz się, jak wyglądała reklama w latach dziewięćdziesiątych. Dla wszystkich, którzy na co dzień tworzą przekazy reklamowe i chcą wiedzieć na ten temat nieco więcej. 

Jerzy Bralczyk – 500 zdań polskich

Wisienka na torcie! Pełna analiza wyjątkowych 500 zdań polskich w wykonaniu Bralczyka. Czego chcieć więcej? Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak Polacy komunikują się na co dzień, a jak powinni, to zdecydowanie warto poświęcić trochę czasu na przeczytanie tej pozycji! Rewelacja!

Jerzy Bralczyk – 1000 słów 

Nie mogę przejść obojętnie obok tej książki, jest genialna! Co tu dużo pisać. Błyskotliwa analiza najważniejszych słów, które Bralczyk nader starannie wyselekcjonował. Omawia i informuje, które z nich się zmieniły; odświeża też te, o których się zapomniało.

Jerzy Bralczyk – Mówi się

Książka pełna językowych anegdotek, które autor ciekawie wyjaśnia. Zajmuje się np. logiką języka i informuje, że nie każdy cukier waniliowy jest waniliowy. Różnica polega na substancji, która przypomina w zapachu wanilię (wanilinę). Wyjaśnia też kwestie nielogiczne, które wkradły się do języka potocznego np. sobota pracująca, która sama nie pracuje albo przedstawia przykłady wieczorków tańcujących, które przecież same nie tańczą… Mnóstwo, mnóstwo przykładów! 

John Caples – Skuteczna reklama

Autor słynnego hasła: „Śmiali się, gdy usiadłem przy fortepianie… Ale kiedy zacząłem grać…!”.  Prawdziwa biblia dla każdego copywritera! Dla wszystkich, którzy chcą wiedzieć, jak kiedyś wyglądała reklama i szukają inspiracji by tworzyć lepsze oferty i teksty reklamowe. 

Eryk Mistewicz – „Marketing narracyjny” 

Obowiązkowa lektura dla każdego copywritera, który tworzy wciągające historie i chce nauczyć się robić to jeszcze lepiej. Wewnątrz znajdziesz takie smaczki jak narratemy, czyli „mniejsze etapy narracyjne” według Władimira Poppa. Bardziej po ludzku: rozbicie każdej opowieści na mniejsze części pozwoli wychwycić ewentualne błędy, powtórzenia i pomaga otworzyć się na nowe inspiracje. Znajdziesz też pięć elementów, które powinny się znaleźć w każdej dobrej opowieści; dowiesz się jaką strategię narracyjną stosował Steve Jobs i o sile przywództwa. 

Copywriting w zintegrowanej komunikacji marketingowej

Bardzo wartościowy podręcznik o copywritingu dla wszystkich, którzy pracują w agencji lub chcą pracować jako wolni strzelcy. W środku znajdują się informacje o warsztacie copywritera i o zasobach wiedzy. Dowiesz się jak stworzyć brief, znajdziesz mnóstwo ćwiczeń kreatywnych i jak przygotować się do tworzenia nazw, sloganów, tekstów na blogi, tekstów pod seo. Ponadto w książce o tworzeniu komunikatów reklamowych dzięki pewnym formom; mnóstwo wyjątkowych przykładów, które otwierają głowę. W książce są nawet takie porady gdzie umieścić przycisk CTA na stronie internetowej, w newsletterze; jak stworzyć tekst na opakowaniu produktowym. 

Agnieszka Skupieńska – „Zostań Freelancerem”

Książka dla wszystkich, którzy chcą pracować z domu jako freelancerzy. W środku o organizacji pracy; o cechach, które powinien mieć dobry freelancer; jak przygotować się do analizy konkurencji; podpowiedzi jak wyceniać własną pracę; porady dla przedsiębiorców jak nie pozwolić klientom wejść sobie na głowę i w jaki sposób konkurować z innymi bez stosowania obniżek cenowych. 

 

A Wy jakie książki dla copywriterów lubicie i czytacie? Moja lista na pewno będzie jeszcze bardziej rozbudowana, bo jest jeszcze kilka książek, które chcę przeczytać. 

 

najciekawsze-konta-instagram-ilustratorow

To Ci się może spodobać! :)

Przejdź do paska narzędzi