Jak być dobrym copywriterem? [Fragment e-booka o freelance copywritingu]

Posted in Bez kategorii, Copywriting, Uncategorized
on Lipiec 11, 2021

Oto darmowy fragment płatnego e-booka o freelance copywritingu, którego piszę razem z Maćkiem Wojtasem.

To e-book przeznaczony dla freelance copywriterów i ludzi, którzy chcieliby nimi zostać, a także przedsiębiorców, którzy zlecają treści copywriterom i wierzą, że w odpowiednio dobranych słowach drzemie potężna moc. 

E-book pisany na dwa głosy, które ukazują dwie różne perspektywy na pracę w tym zawodzie.   

Sprawdź fragment rozdziału „Jak być dobrym copywriterem” u Maćka Wojtasa   TUTAJ.

Moja wersja tego fragmentu poniżej.

 

Jak być dobrym copywriterem? 

 

Wersja dla freelance copywriterów:

Dla każdego bycie dobrym copywriterem znaczy coś innego.

Z perspektywy klienta będzie to ktoś, kto tworzy skuteczne treści, które wywierają wpływ na innych i spełniają konkretny cel.

Z perspektywy koleżanek i kolegów po fachu może to być osoba, która ma tyle pracy, że tylko siedzi, pisze i nie ma czasu na budowanie marki osobistej ani aktywność na Facebooku.

Dla Ciebie wyznacznikiem bycia dobrym copywriterem może być sytuacja, gdy klienci są zadowoleni z Twoich usług, a Ty możesz utrzymać się z copywritingu.

Co to znaczy być dobrym copywriterem? Moim zdaniem dobrym jest się wtedy, gdy Twoje słowa pomagają klientom osiągnąć konkretny cel np. zwiększyć sprzedaż produktu w sklepie internetowym lub uzyskać większy ruch na stronie.

Dobry copywriter to dla mnie ktoś taki, kto potrafi wczuć się w sposób myślenia innych ludzi i przełożyć to na tekst, a własne emocje odstawić na bok podczas pracy.

Gdy rozumie i odpowiednio argumentuje korzyści z zakupu danego produktu, jednocześnie zmniejszając obawy i obiekcje zakupowe w głowie odbiorcy z każdym kolejnym zdaniem zgodnie z własną etyką zawodową.

Gdy ma świadomość własnej niedoskonałości, ale też za każde słowo bierze pełną odpowiedzialność. Gdy mimo zadowolonych klientów, nadal w swoich tekstach widzi to, co może jeszcze ulepszyć. 

Gdy potrafi pisać w tak prosty i emocjonalny sposób, by poruszyć najczulsze struny nawet w człowieku, który zwykle nie jest skłonny do okazywania emocji.

To również ktoś taki, kto pisze w tak angażujący, obrazowy i porywający sposób, że na podstawie wyobrażenia nawet najbardziej odporny na perswazję odbiorca podejmuje konkretne działanie np. dokonuje zakupu, bo potrzebuje jakiegoś produktu, a tekst copywritera go do tego przekonał lub zachęcił. Dobry copywriter zmienia styl pisania jak kameleon barwy i nie sprawia mu to problemów.

Dobrego copywritera poznaje się również po podejściu do współpracy, po zaangażowaniu i po tym, w jaki sposób się komunikuje w sieci i jak traktuje innych ludzi. To ktoś, kto ma obycie językowe, ale też ma świadomość, jak wiele jeszcze ma do odkrycia, a każde z takich odkryć traktuje jak bezcenną lekcję, która go wewnętrznie wzbogaca.

To również ktoś taki, kto się nie poddaje i kto potrafi obronić swój tekst przed klientem. To ktoś, kto przyjmuje do siebie wyłącznie konstruktywną krytykę, bo wie, że to z niej wyniesie najwięcej wartości i inspiracji do rozwoju dla siebie.

W copywritingu przydatną umiejętnością jest umiejętność zdystansowania się do swoich tekstów. To również otwartość i chęć poszerzania wiedzy. Połączenie tych trzech kwestii razem z czwartą, czyli wnikliwością, sprawi, że zawsze zauważysz w swoich tekstach znacznie więcej niż inni na pierwszy rzut oka. Nauczysz się też wyciągać wnioski z własnych błędów, a im bardziej będziesz udoskonalać swoje treści i warsztat, tym więcej Cię to nauczy.

Bycie dobrym copywriterem to nieustannie doskonalenie swoich umiejętności, cierpliwe szlifowanie warsztatu językowego, słuchanie i otwartość na potrzeby klientów. To skromność, elastyczność i dawanie z siebie wszystkiego w każdym zleceniu. To umiejętność krytycznego spojrzenia na swój własny tekst i świadomość, jak wiele do odkrycia jeszcze masz z każdym kolejnym zleceniem.

To również determinacja, która pozwoli Ci stawić czoło wszelkim przeciwnościom, by rozwijać swój warsztat, osiągać to, do czego dążysz i spełniać marzenia.

Wszystko masz w sobie, by zostać naprawdę dobrym copywriterem.

Odwagi i powodzenia! 🙂

 

 

Wersja dla przedsiębiorców:

Jak wybrać dobrego copywritera? Oto jest pytanie!

Chcesz znaleźć dobrego twórcę do współpracy copywriterskiej?

Określ następujące kwestie: sprecyzuj czego konkretnie potrzebujesz, jaki termin realizacji zlecenia Cię interesuje i jaki budżet chcesz przeznaczyć na współpracę, a dopiero potem szukaj copywritera w sieci.

Jeśli szukasz copywritera z konkretną specjalizacją np. motoryzacyjną czy ogrodniczą – nie zapomnij o tym napisać w treści ogłoszenia!

 

Jak znaleźć copywritera do współpracy? Masz do wyboru kilka sposobów:

1. Sprawdź, co copywriterzy publikują na swoich stronach internetowych, o czym piszą na blogach, jaki mają dorobek contentowy, w jakim stylu piszą, jakie mają specjalizacje i upewnij się, czy dany kandydat lub kandydatka ma doświadczenie w tematyce, która Cię interesuje i czy ma wolne terminy na współpracę.   

2. Jeśli szukasz copywritera z konkretną specjalizacją – warto wybraną osobę po prostu wprost o to zapytać lub zwróć uwagę na to, jakie ma doświadczenie i z jakimi klientami pracowała. Referencje również wiele mówią o copywriterze i mogą Ci pomóc w podjęciu decyzji.

3. Dołącz do grup copywriterskich ze zleceniami na Facebooku lub LinkedIn i opublikuj ogłoszenie z konkretnymi wymaganiami. Nie zapomnij poinformować o najlepszym dla Ciebie sposobie kontaktu. Jeśli nie odpowiadasz na wiadomości prywatne i wolisz e-maile – również o tym napisz, bo to copywriterom oszczędza czas. Jeśli ogłoszenie zainteresuje copywritera – na pewno się do Ciebie zgłosi i dopyta o szczegóły.

4. Poszukaj copywritera z polecenia wśród swoich kontaktów. Zapytaj czy ktoś z Twoich znajomych ma copywritera do polecenia. Rekomendacje w copywritingu to cenne źródło naprawdę dobrych kontaktów, wśród których możesz znaleźć kogoś godnego Twojego zaufania. Jeśli np. Twoja baza kontaktów jest niewielka, spróbuj poszukasz copywritera np. na LinkedIn. Jeśli odpowiednio otagujesz swój post z ogłoszeniem

Po wymianie wzajemnych ustaleń z copywriterem, możesz zamówić teksty próbne, które będą odpłatne bądź darmowe (w zależności od tego, jak preferuje dany copywriter), aby sprawdzić, co może dla Ciebie przygotować. W ten sposób możesz też się upewnić, czy jakość tekstów Ci odpowiada i na tej podstawie podjąć decyzję o dalszej współpracy.

 

Kilka wskazówek, gdy szukasz copywritera:

1. Nigdy nie oszczędzaj na jakości tekstów. Jakość i wiedza kosztują. Nie patrz tylko na cenę usługi copywriterskiej, gdy chcesz zlecić treści, ale na jakość i wartość, jaką dzięki nim zyskasz. Pomyśl również o tym, ile możesz stracić, jeśli nie zatrudnisz odpowiedniego copywritera dla swojego biznesu. 

2. Szanuj czas i umiejętności innych specjalistów. Jeśli więc szukasz kogoś do tekstów specjalistycznych np. o medycynie czy fotowoltaice, ale np. nie wiesz, ile takie kosztują – dodaj taką informację w publikowanym ogłoszeniu. 

3. Jeśli masz zaplanowany budżet, jaki chcesz na to przeznaczyć – poinformuj o tym, a dowiesz się, czy realizacja Twojego zlecenia w założonym budżecie jest możliwa.

4. Posłuchaj swojej intuicji i kieruj się wartościami, które cenisz w biznesie, a na pewno znajdziesz twórcę, z którym nawiążesz dobrą relację.

5. Unikaj określeń w stylu „copywriter tanio, dobrze, szybko” lub „szukam copywritera, ale nie za miliony monet” w grupach branżowych, bo to określenia, które drażnią copywriterów. Mogą oni odebrać je tak, że zależy Ci tylko na jak najniższej cenie usługi, a przecież tak nie jest, prawda? Copywriterzy wolą ogłoszenia z konkretnie sprecyzowanymi oczekiwaniami, które oszczędzają czas. Im precyzyjniej i konkretniej napisana treść ogłoszenia, tym lepiej, bo dzięki temu też wzrasta szansa, że znajdziesz szybko kogoś odpowiedniego do współpracy i nie będziesz już musiał szukać dalej.

6. Dbaj o dobre porozumienie z copywriterem na każdym etapie pracy, ale też pamiętaj o zaufaniu i nie poganiaj copywritera codziennie. Ustalony termin to podstawa, a dobry copywriter zwykle wywiązuje się z terminów.

7. Nie zapomnij o podpisaniu umowy, ustaleniu szczegółów współpracy i dopełnieniu wszelkich formalności takich jak podpisanie umowy czy wypełnienie briefu zlecenia. W ten sposób unikniesz rozczarowania i wielu nieporozumień w przyszłości.

 


Wkrótce będzie dostępna lista zapisów na naszego e-booka :). 


Daj znać w komentarzu lub w grupie, jak oceniasz fragmenty naszego e-booka.

Brush lettering Devangari Art

To Ci się może spodobać! :)

Przejdź do paska narzędzi